Marknadsföringsmöte med förlaget
När jag efter tusentals timmars arbete (ja, jag har räknat på det) har fått ihop ett manus, som efter flera redigeringar och korrläsning äntligen ska ges ut, är det lätt att tro att allt är klart. Då får jag upplysa er om att så inte är fallet. "Att skriva boken var enkelt. Att nå ut med den, det är svårt", får jag höra av många författare och förlagsmänniskor.
Därför satt jag på möte med förlaget i veckan. På mötet diskuterades marknadsföringsplan, målgrupp, kanaler och signeringar. Ska det vara en releasefest? "JA!" Har du bokat signeringar? Ett skamset "nej, inte ännu". I vilka kanaler ska du finnas? Webbsida, Facebook, Instagram, Twitter (sorry, jag fixar inte Snap chat med dess förgänglighet). Och så fortsatte det.
Nu när jag är som mest trött på del 1 ska jag ut och prata mig varm om den. Även om jag har levt i den här världen med Julia, Jake och Job i ett par år, så vet de flesta ingenting om vad jag har och håller på att skapa. Det för tankarna till hur det måste vara för artister som år efter år spelar sina gamla dängor, oavsett hur intressanta deras nya album är.
Jag har noterat att det är som en trappa av (säkert välmenande) kommentarer längs vägen, som man måste kämpa sig förbi:
- "Att ha en idé är ingenting, man måste genomföra den också."
- "Att skriva är inte svårt, att få ihop det till ett manus -
däri ligger utmaningen."
- "Att skriva en bok är inte komplicerat, att få den utgiven
är det svåra."
- "Att ge ut en bok är enkelt, men att nå ut med den är
svårt."
Vad nästa hinder är, har ingen sagt mig ännu. Antagligen har det att göra med inspiration och ork att ge ut fler böcker, typ: "En bok gör ingen författare, man måste ha minst tre för att blir etablerad." And so it goes on...
Men jag får tacka min lyckliga stjärna för att jag är maratonlöpare, inte sprinter, och att uthållighet är min främsta dygd.